بارداری در هفته ی 36

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

وزن کودک شما هر روز زیاد می شود، تقریبا روزی 30 گرم. وزن او حدود 2700گرم است و حدود 48.2 سانتی متر طول دارد. موهای کرک مانند او و همین طورورنیکس (ماده نسبتا چربی که بدن او را پوشانده بود و از پوست او در برابرمایع آمنیوتیک محافظت می کرد) در حال ناپدید شدن هستند. کودک شما همه اینمواد را به همراه دیگر ترشحاتی که به درون مایع آمنیوتیک می ریزند، می بلعدو این مواد تا زمان تولد در شکم او باقی خواهند ماند. این مخلوط سیاهرنگکه مکونیوم نامیده می شود، اولین مدفوع کودک شما را تشکیل خواهد داد.

درانتهای این هفته کودک شما کامل شده است. به کودکانی که در بین هفته های سیو هفتم و چهل و دوم به دنیا بیایند کامل می گویند، به آنها که قبل از 37هفته بدنیا می آیند نارس و بعد از 42 هفته دیررس می گویند. سر اکثر کودکاندر این مرحله به طرف پایین قرار گرفته است که برای یک زایمان راحت مناسبتراست. در صورتی که وضعیت کودک شما به این شکل نباشد پزشک یا ماما از شماخواهد خواست که در هفته آینده برای تغییر وضعیت قرار گرفتن کودک در رحمبرنامه ریزی کنید، برخی تمرینات ورزشی به این چرخش کمک خواهند کرد. بندرتپیش می آید که پزشک یا ماما سعی کنند که با انجام حرکات آرام و نرم از رویشکم وضعیت قرار گرفتن کودک در رحم را تغییر داده و سر او را به طرف پایینبرگردانند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

با رشد کودک شما و تنگ شدن فضای اندامهای داخلی ممکن است کمتر از چند هفتهپیش احساس گرسنگی کنید. در این مرحله استفاده از غذاهای سبکتر در دفعاتبیشتر مناسب خواهد بود. با پایین تر رفتن کودک شما و نزدیک شدن او به لگنممکن است سوزش معده از بین رفته و تنفس هم برایتان راحت تر شود. در صورتیکه این اولین حاملگی شما باشد احتمال پایین تر رفتن کودک و نزدیک شدن او بهلگن پیش از زمان زایمان بیشتر است. با این حال در صورتی که این اتفاقبیفتد شما فشار بیشتری بر قسمت پایینی شکم خود احساس خواهید کرد که درنتیجه راه رفتن و پیاده روی برایتان سخت و آزاردهنده خواهد شد. برخی خانمهامی گویند که در این حالت احساس می کنند یک توپ بولینگ را بین پاهای خودحمل می کنند و نزدیک است این توپ بیرون بیفتد. البته نگران نباشید او بیروننمی افتد!


همچنین ممکن است انقباضهای عضلانی براکستون- هیکس در ایندوران بیشتر رخ دهند. مجددا با پزشک خود تماس بگیرید و در مورد نحوه تماسبا او در زمانی که فکر می کنید درد زایمان شروع شده است هماهنگی مجددی بهعمل آورید. قاعده کلی اینگونه است که شما باید هنگامی با وی تماس بگیرید کهانقباضات متناوب عضلات شکم هر 5 دقیقه یکبار و به مدت حدود یک ساعت رخبدهند. البته در صورتی که هنوز هفته سی و هفتم را نگذرانده اید و نشانه هایزایمان زودرس را مشاهده می کنید باید فورا به او خبر بدهید. همچنین درصورت پاره شدن کیسه آب (یا حتی اگر گمان کردید که ترشحاتی از جنس مایعآمنیوتیک را مشاهده می کنید)، کاهش فعالیت کودک، خونریزی واژن، تب،سردردهای شدید، درد در ناحیه شکم و یا تغییر وضعیت بینایی به سرعت با پزشکخود تماس بگیرید.


حتی اگر حاملگی شما بدون عوارض و مشکل جدی طی می شود،بهتر است در ماه آخر از پرواز با هواپیما خودداری کنید؛ زیرا در هنگامپرواز احتمال بروز درد زایمان بیشتر است. البته بسیاری از خطوط هوایی بهخانمهایی که کمتر از 7 روز (و در بعضی موارد کمتر از یک ماه) به زایمانشانباقی مانده است اجازه سوار شدن به هواپیما را نمی دهند.

 

 

فعالیت های این هفته

 

یک شبکه خبری کوچولو درست کنید: ممکن است بخواهید تولد نوزادتان را بهافراد زیادی اطلاع دهید. نام آنها را به همراه شماره تماس یا آدرس ایمیل دریک لیست بنویسید و آن لیست را به یکی از دوستانتان بدهید. او می تواند اینخبر را در همان لحظات اولیه تولد نوزادتان پخش کند. در این صورت شما کافیاست تنها یک تماس بگیرید. یک نفر از همکارانتان را هم در آن لیست قرار دهیدتا خبر در محل کار شما هم پخش شود. از همسر یا کسی که در زمان زایمان شمارا همراهی می کند بخواهید تا مسوولیت بخش اطلاع رسانی تلفنی را بر عهدهبگیرد! او می تواند کارها را راه بیندازد و مشکلات احتمالی را حل و فصلکند.





+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:22 توسط phna |